RMC

RMC staat voor "Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten". Het RMC begeleidt jongeren die, om wat voor reden dan ook, zijn gestopt met school. Of jongeren die veel afwezig zijn. Het RMC kan deze jongeren weer op weg helpen. Bijvoorbeeld naar een andere opleiding of naar werk. Het RMC subregio Almelo werkt voor 6 gemeenten. Dat zijn Almelo, Hellendoorn, Rijssen-Holten, Tubbergen, Wierden en Twenterand.

Onze trajectbegeleiders bieden hun hulp aan op meerdere gebieden. Denk hierbij aan:
•    samen zoeken naar een geschikte opleiding
•    samen kijken naar leuke banen
•    hoe je woont
•    hoeveel je verdient

Bel voor begeleiding of vragen naar (0546) 54 11 11 of mail naar rmc@almelo.nl.

  • Voor jongeren tussen de 16 en 27 jaar.
  • Voor jongeren 18+ die stoppen met school zonder startkwalificatie. Een startkwalificatie is minimaal een havodiploma, vwo-diploma of mbo-diploma (minimaal niveau 2).
  • Voor jongeren die veel afwezig zijn van school.

Het RMC bestaat uit een regionaal leerplichtambtenaar en uit trajectbegeleiders.

  • De regionale leerplicht ambtenaar is er voor de 16 en 17 jarigen op het MBO. Alle andere leerlingen vallen onder de lokale leerplichtambtenaar. Komt een jongere te weinig naar school? Dan krijgt de leerplichtambtenaar een melding van het MBO. Het RMC heeft dan een gesprek met de jongere. En met de school. Samen kijken ze naar de mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de jongere weer naar school gaat. Ze maken hierover afspraken.
  • Trajectbegeleiders begeleiden jongeren tussen de 18 en 27 jaar zonder startkwalificatie. Het RMC kijkt samen met de jongere naar een passende opleiding. Of naar werk. Wanneer dat niet lukt, denken ze mee over  wat nodig is om uiteindelijk weer naar school te kunnen. Of te kunnen gaan werken.

  • Helpen bij het vinden van een passende opleiding.
  • Helpen bij het vinden van een baan of leerwerktraject
  • Helpen bij het organiseren van hulpverlening of zorgtraject
  • Bemiddelen tussen de leerling en school
  • Zorgen dat de jongere met de juiste organisaties in contact komt. Zoals onderwijs, sociale partners en hulpverlening.
  • Samen met de jongere op zoek gaan naar zijn of haar talenten. Zodat hij of zij daarmee aan het werk kan.
logo's